Paretovo pravidlo lze vyjádřit následovně:
80% výstupů je výsledkem 20% vstupů
80% důsledků je výsledkem 20% příčin
80% výsledků je produktem 20% vynaloženého úsilí a času
80% hrášku na vaší zahradě pochází z 20% lusků
Tento poměr může být dokonce i 90/10, 95/5 nebo 99/1.
Kterých 20% příčin je zdrojem 80% mých problémů a nespokojenosti?
Kterých 20% příčin je zdrojem 80% výstupů o něž usiluji, a tedy mé spokojenosti?
Z více než 120 velkoobchodních firem, s nimiž jsem udržoval obchodní styk, pouhých pět zajišťovalo 95% mých výnosů.
Zhruba 98% pracovního času jsem trávil tím, že jsem naháněl ty ostatní, protože s objednávkami od oněch pěti jsem neměl žádné problémy - byly pravidelné, takže
jsem jim nemusel pořád dokola telefonovat a přesvědčovat a přemlouvat je. Jinak řečeno, pracoval jsem, protože jsem měl pocit, že bych měl od devíti do pěti něco
dělat. Neuvědomoval jsem si, že vyplnit každou hodinu tohoto časového úseku prací není mým cílem. Nedocházelo mi, že je to jen a pouze časový rámec, jímž se řídí
většina lidí, a to bez ohledu na to, zda to je či není nezbytné. Byl jsem až po uši zapadlý v práci pro práci. Všechny problémy a stížnosti pocházely od oné
neproduktivní většiny mých klientů.
Aplikace pravidla: přestal jsem aktivně oslovovat 95% zákazníků a další 2% jsem rovnou vyřadil, takže mi zbyla pouhá 3%.
Když si někdo z oněch 95% zákazníků něco objednal, fajn. Pokud ne , nesnažil jsem se jakkoliv je přesvědčovat a přemlouvat. Netelefonoval jsem jim, neposílal e-maily,
zkrátka nic. Zaměřil jsem se na pouhá 3% zákazníků, která jsem potřeboval lépe poznat a získat další s obdobným profilem.